2. marts 2021

Selvhypnose og øvelser

Tænk hvis du kunne give dine tanker ny retning, skabe nye følelser og ændre adfærd. Her finder du selvhypnose- teknikker og andre øvelser til at gøre netop det. Du finder bl.a. et komplet gratis selvhypnose videokursus.

Selvhypnose er en mine store passioner. Det mest værdifulde, jeg kan give sine klienter, er evnen til at være selvhjulpne på den lange bane. Min mission er at lære selvhypnose til så mange som muligt. Her på siden lærer du teknikker og øvelser, så du kan hypnotisere dig selv og skabe de forandringer og mål du måtte ønske på egen hånd.

Jeg har skrevet en del om selvhypnose andre steder på siden, og jeg har prøvet at samle overblikket her.

Hvis du har spørgsmål eller brug for vejledning må du endelig blot tage kontakt eller skrive en kommentar nederst.

Hvad er selvhypnose og kan man hypnotisere sig selv?

Al hypnose er selvhypnose.

Det korte svar er “ja”, man kan sagtens hypnotisere sig selv, det er nemt og det kan have en enorm effekt i dit liv. Metastudie fra 2019 viste, at selvhypnose kan have større effekt end effekten ved at gå til en hypnotisør.

Al hypnose er selvhypnose. Hvad end du går til en hypnotisør eller laver hypnose på egen hånd, skabes hypnoseeffekten via en kombination tanker, forestillinger og følelser, i den person der engagerer sig i processen. Derved er hypnose ikke noget nogen “gør ved dig”, det er altid en proces, hvor du aktivt gør noget med det som hypnotisøren siger.

Selvhypnose er ikke bare at sætte en lydfil på og lægge sig passivt ned.

Går du til en hypnotisør, er hypnotisørens rolle at lede dit fokus og guide dine forestillinger og fantasi, så meget at du føler effekten af forestillingerne i kroppen og skaber en automatik respons.

Når du laver selvhypnose, er du selv hypnotisøren og din rolle er at guide din egen fantasi og engagere dig kognitivt i Det hypnotiske mindset, så meget, at du skaber automatiske forandringer.

Glem alt om at hypnose er søvn, en passiv modtagende tilstand og tab af kontrol.

Selvhypnose er lige det modsatte. Jo mere aktiv du er i processen, jo mere du træner at målrette dit fokus/fantasi/forestillinger mod dit mål og tager kontrollen over dine tanker, jo større er effekten.

Det kræver ingen særlige ord og magiske formularer, men effekten af hypnose kan være næsten magisk, når du ved, hvordan du skal gøre. Jo bedre du bliver til selvhypnose, jo mere vil du få ud at gå til en hypnotisør.

Komplet videoguide og kursus i selvhypnose

Her får du 12 videoer, der lærer dig selvhypnose fra bunden. Du lærer i bogstavligste forstand at hypnotisere dig selv trin for trin. Selvhypnose er ikke, som mange tror blot at sætte en lydfil på og lægge sig passivt ned og lytte. Selvhypnose er noget du aktivt gør, i hvert fald hvis du vil maksimere effekten.

Lær at hypnotisere dig selv. Du lærer selvhypnose teknikker og får en indføring i selvhypnose.

Øvelser mod angst

Bilateral stimulering mod angst

Bilateral stimulering er en simpel selvhypnoseøvelse, du kan lave helt på egen hånd, og som oftest kun tager et par minutter. Det kan være en god startøvelse, når du udforsker hypnose mod angst. Det kræver ikke en grad i raketvidenskab eller lang tids forberedelse. Bare hop ud i det.

Neuroner danner angst. Opløs angst med Bilateral stimulering. Hypnose mod angst.

Afspænding og Afslapning

Afspænding og Afslapning kan være et meget potent middel mod angst og stress. Selv til smertehåndtering og en lang række andre ting kan noget så simpelt som at lære at slappe ordentligt af mentalt og fysisk have enorm effekt. Jeg har lavet en selvhypnoselydfil til systematisk afslapning og afspænding og en komplet selvhypnoseguide, som du kan downloade gratis ved at følge linket herunder. Du får grundig indføring i teori og en række praktiske øvelser.

Lydfil til Afspænding og systematisk afslapning. Du får en komplet guide til selvhypnose med teori og praktiske øvelser. Afpænding og afslapning har en stor effekt mod angst.

Vejrtræking

6-6 vejrtrækning mod angst og stress

6-6 vejrtrækning har basis i hjerneforskning, psykologi, og biologi og kan have en enorm effekt følelser i kroppen, skabe fysisk og mental ro, give bedre humør, øge din koncentrationsevne, give bedre udnyttelsen af ilten o.m.a. Og bedst af alt det er super simpelt.

Lær en simpel vejrtrækningsøvelse mod angst og stress. 6-6 vejrtrækning virker beroligende på nervesystemet. Kan virke beroligende både mentalt og kropsligt.

Buteyko metoden

Vi har alle lært at tage dybe vejrtrækninger helt ned i maven for at modsvare angst og følelser af stress i kroppen. Hvad hvis nu den måde at trække vejret på er med til at gøre problemet værre og i længden er med til at skabe angst? Denne metode kan virke lidt grænseoverskridende til at begynde med, fordi nogen oplever en kvælende fornemmelse, og fordi den bl.a. bygger på at begrænse iltoptaget. Det er dog kun midlertidigt og det er det hele vejr.

Buteyko-metoden. Vejrtrækning mod angst og stress

Det hypnotiske mindset

Her kan du lære om det hypnotiske mindset dvs. de processer der styrker hypnotiske oplevelser også styrker den terapeutiske effekt. Det er vigtigt at kende det hypnotiske mindset når du laver selvhypnose. En prominent forsker og psykolog ved navn Theodor X. Barber kom i 1960’erne op med et nyt koncept af hypnose. Han var stærkt kritisk overfor de forklaringsmodeller, der omgærdede og stadig omgærder hypnose så som: En passiv modtagende tilstand, trance, afslapning, omgåelse af et kritisk fakultet i hjernen, at tale med et ubevidst sind osv.

Det hypnotiske mindset er det der skaber hypnose. Glem alt om trance, du behøver det ikke for at skabe hypnose. Du kan lære at blive bedre til at opleve hypnotiske fænomener ved at træne dige mindset.

Hypnotiske induktioner

Hypnotiske induktioner er det lille ritual, der starter enhver hypnoseproces. Klassisk ville man sige at det er induktionen der skaber hypnose. Det forholder sig ikke helt sådan, men herunder kan du lære hvordan man bruge induktioner optimalt.

Magnetiske hænder

Magnetiske hænder er en sjov øvelse, du kan lave for at få dig selv i hypnose. Øvelsen er god for at træne det “hypnotiske mindset”. Du får en umiddelbar effekt, og kan se hvordan dine tanker påvirker din krop. Magnetiske hænder kan bruges som induktion, en forøvelse, før du laver selvhypnose.

Lær hypnose induktion magnetiske hænder til brug ved selvhypnose

Selvhypnose – Teori og forskning

Selvhypnosens ABC

Émile Coué (1857-1926), en fransk psykolog, som brugte en del af sit liv på at studere hypnose, fandt ud af, at folk kunne afvise hypnotisørens suggestioner (forslag) under hypnose. Det irriterede ham, og han var næsten klar til at afvise, at hypnose eksisterede, men han fandt på, at han måske kunne lære folk, hvordan de gav sig selv suggestioner.

Selvhypnose ABC - Teori og forskning

Selvhypnoseteknikker – hypnotiser dig selv

Psykologen Ernest Hilgard (1904-2001) eksperimenterede meget med hypnose. Han udviklede bl.a. den meget brugte Stanford standardskala til at måle hypnotisk modtagelighed ved Stanford universitetet. Gennem sine studier fandt han frem til at al hypnose i virkeligheden er selvhypnose. Dvæl lige ved den sætning igen: “Al hypnose er selvhyponse”. Han konkluderede at hetero-hypnose blot er guidet selvhypnose (Hilgard, 1977) (Adam Eason, 2014) .

Øv selvhypnoseteknikker lær at hypnotisere dig selv

Selvhypnose – Opnå forandringer på egen hånd

Mange kløjes i forskellen mellem meditation, mindfullness og selvhypnose. De forskellige praksisser kan minde om hinanden, men de har også store forskelle. Derfor synes jeg, der er værd ganske kort at skitsere forskellene mellem dem, så det står helt klart hvad selvhypnose er. Jeg går ikke i dybden med beskrivelser meditation og mindfullness her, så undskyld på forhånd hvis det virker overfladisk. Hver praksis har sine fordele. Tit blandes de også og bruges til at forstærke hinanden.

Selvhypnose lær at hypnotisere dig selv

Kontakt mig

Håber du kunne li’ hvad du har læst og set. Husk at du altid er velkommen til at tage kontakt, hvis du mener, jeg kan kan hjælpe dig på nogen måde. Hvis du fandt denne side interessant, må du endelig bare dele med andre, du mener kunne have gavn af det, det sætter jeg virkelig pris på.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial