9. december 2018

Angst og fobi

Hypnose mod angst og fobier

Til dig der lider af angst, frygt eller fobi, du skal vide, at der er håb. Du kan komme din angst til livs og i de fleste tilfælde er det relativt let. Det kan lyde utroværdigt, hvis du har lidt af angst længe, men jeg har set det flere gange i min praksis som hypnoseterapeut. Der er hjælp at hente, og flere tilgange man kan benytte. Først vil jeg prøve, at beskrive den effekt hypnose i mange tilfælde kan have med en anekdote fra min praksis. Dernæst vil jeg bakke det op med henvisninger til forskning. Nederst vil jeg fortælle, hvordan jeg specifikt arbejder, så du ved, hvad du kan forvente. At hjælpe folk af med deres angst er noget, jeg virkelig holder af. Fordi det har så stor indvirkning på folks liv.

Person fri for angst tager springet mod frihed

Et eksempel fra min praksis:

Et eksempel, jeg ofte fortæller mine klienter, fordi det indkapsler den effekt hypnose kan have, er, en kvinde jeg havde, som var angst for at gå ned ad trapper. Hun bor i lejlighed. På hendes job er der masser af trapper. Det var stort set umuligt for hende at undgå sin frygt på en daglig basis. Det var hæmmende for hende i mange sammenhænge. Angsten kunne holde hende fra sociale arrangementer, jobmuligheder osv.

Hun var egentligt i behandling for noget helt andet – frygt for at tale i store forsamlinger – som hun slap i løbet af de to første sessioner, vi havde sammen. Der var en halv time tilbage af vores tredje session, og så sagde hun, at der var det med trapperne. Hun spurgte, om vi ikke kunne kigge på det. Når hun nærmede sig en nedadgående trappe, steg hendes puls, hendes hænder rystede, hun fik sved på panden og i håndfladerne. Hun klamrede sig til gelænderet. Jeg tvivlede meget, fordi tiden var knap. Jeg fortalte hende, at hun ikke måtte sætte sine håb for højt, men at vi kunne prøve.

Hun ringede til mig dagen efter og fortalte, at hun havde tvivlet, da hun kom hjem. Dagen efter da hun stod op, tvivlede hun endnu mere. ”Jeg ved det kommer, når jeg åbner døren til opgangen”. Det gjorde det ikke. “Jeg ved det kommer, når jeg nærmer mig trappen”. Det gjorde det ikke. “Jeg ved det kommer, når jeg står ved trappen”. Det gjorde det ikke. Det var først, da hun gik ned af trappen, hun opdagede, at hendes angst var væk. Hun var fri fra en frygt, hun havde døjet, så længe hun kunne huske. Hun var simpelthen så glad.

Hypnose er ikke altid en mirakelkur

Der er mange lignende eksempler. Du kan læse anbefalinger fra nogle af mine tidligere klienter på trustpilot. I nogle tilfælde skal vi selvfølgelig arbejde lidt hårdere, og nogle gange kan jeg og hypnose ikke hjælpe. Uanset hvad er det værd at holde fast i, at hypnose kan have en stor effekt i mange tilfælde. Nogle folk oplever ikke nødvendigvis, at angsten er helt væk, men at den er et sted, hvor den er til at håndtere. Hvis din angst har været en 7’er på en skala fra 0-10, kan det være en utrolig befrielse bare det at få den ned på et 3’er. Vi går selvfølgelig efter, at du slipper din frygt helt. Jeg plejer oftest at se mine klienter tre sessioner. I nogle tilfælde er der behov for lidt mere. Tre sessioner sikrer, at der er tid til at øve og mærke efter mellem sessionerne. Så kan vi sammen kan rette til og gøre terapien endnu mere effektiv.

Forskning i hypnose mod angst

Der er mange studier i hypnose af høj kvalitet, der indikerer, at det er yderst effektivt i forhold til angst og fobier. Her er et par links, så du kan tjekke min påstand:

Forskning i hypnose mod angstSchoenberger, N. E., et al., 1997, Hypnotic enhancement of a cognitive behavioral treatment for public speaking anxiety

Konklusion: Hypnose øgede effekten af CBT  (Kognitiv adfærdsterapi) til behandling af angst.

Gordon Spies Ph.d., 2011, Desensitization of Test Anxiety: Hypnosis Compared with Biofeedback

Viser at hypnose er overlegen i forhold til afslapningsøvelser, når det drejer sig om eksempelvis eksamensangst.

Dr. D. Corydon Hammond, 2014,  Hypnosis in the treatment of anxiety- and stress-related disorders

Konkluderede at der er overbevisende evidens for, at hypnose er effektivt mod flere angsttyper. Der er dog brug for mere forskning, for at kunne sige noget endegyldigt.

Dr. Irving Kirsch et al., 1995, Hypnosis as an adjunct to cognitive-behavioural psychotherapy: a meta-analysis

Forskerne konkluderede, at den gennensnitlige patient, der modtog Kognitive-Adfærds-hypnoseterapi, viste mere bedring end 90% af de klienter, der fik behandling uden hypnose. Forskerne anbefaler dog, at hypnose bliver udført sammen med CBT-teknikker.

Sådan kan hypnose hjælpe dig:

Jeg kan godt li’ at bruge teknikker, som der findes god evidens for virker. Ofte blander jeg teknikker fra en masse retninger, så de passer til den klient, jeg sidder over for. CBT (Kognitiv adfærdsterapi) har vist sig at være utroligt effektivt i forhold til angst. En lang række forskning viser, at hypnose styrker effekten af CBT. Derfor ligger meget af det arbejde, vi laver sammen, sig op af teknikkerne, man bruger i CBT. Jeg er dog ikke bleg for også at gå andre veje, hvis jeg skønner, at personen jeg sidder overfor, vil have mere gavn af det, og hvis ellers personen er med på det.

Herunder er listet nogle af de metoder, jeg finder yderst brugbare. Det er ikke en checkliste. Alle personer er forskellige. Hvis du beslutter dig for, at det er mig, der skal hjælpe dig, vælger vi sammen de teknikker, der passer bedst til dig. Vi arbejder altid for at gå direkte efter dine mål, og det du gerne vil opnå. Min erfaring er, at det er langt mere effektivt, at arbejde for at opnå og gå efter de følelser og tanker man gerne vil have i stedet for at fokusere på fortiden.

 Jeg arbejder med hypnose mod angst på følgende måder:

  • Hypnose kan øge din motivation til konfrontere angsten. Ofte kræver det mod at gå i behandling for angst. Tanken, om måske at skulle konfronteres med det man frygter, kan være overvældende. Følelsen af, at det måske alligevel ikke nytter, kan være hæmmende i sig selv. Med hypnose kan man opbygge mod til at få gjort noget ved det og få styrket sit selvværd, så man ved, at man nok skal klare det.
  • Hypnotiske teknikker og suggestioner kan i sig selv have en stor effekt og dæmpe angsten. Suggestioner er forslag under hypnose. Du kan sikkert høre den klassiske hypnotisør sige: ”Fra og med i dag vil du opleve…” Så længe du aktivt forestiller dig, at det er rigtigt, og engagerer dig i suggestionen, kan den få netop den effekt. Forslaget kan føles, som om det sker mere eller mindre automatisk.
  • Mental eksponering dæmper angsten. I hypnoseterapi kan man bruge mental eksponering af angsten på gradueret måde, så du gradvist udslukker angsten og slipper bekymringer. Ved mental eksponering alene, er der vist gode resultater selv 9 år efter behandlingen (Marks, I. M. 1989 s. 60). Hypnose kan øge effekten af den mentale eksponering (Robertson D., 2013).
  • Mindfulness og opmærksomhedøvelser. Ved at bruge det hypnotiske fokus kan du virkelig gå på opdagelse. Du kan lærer at forstå sammenhænge mellem tanker, følelser og handlinger, og se dem for hvad de er. I hypnose kan du lære lettere, at skille disse komponenter der udgør din angst ad. Når tanker, billeder og følelser er skilt ad, har de mindre eller ingen effekt.
  • Via hypnose kan du lære at genkende forvrængede tanker og følelser, så snart de dukker op. Du lærer at stoppe dem, inden de når at tage kontrollen over dig.
  • Hypnotisk dissociering. I hypnoterapi arbejder jeg ofte med metoder, hvor du lærer at abstrahere fra din angst og bekymringer og få følelsen på afstand. Med fare for at lyde udsvævende kan det beskrives som en ud af kroppen-oplevelse, hvor du anskuer dig selv udefra. Udefra kan lege med forskellige perspektiver, submodaliteter og scenarier, der ændrer din oplevelse.
  • Afslapningsøvelser i kombination med hypnose kan have stor indvirkning på angst. Afslapningsøvelser kan i sig selv have en gavnlig effekt på angst ( M. Manzoni et al., 2008, Relaxation training for anxiety) Hypnose er ikke afslapning, og hypnose har ikke i sig selv noget med afslapning at gøre, men hypnose kan gøre afslapning dybere og mere gennemgribende og derved øge effekten.

Selvhypnose mod din angst

Du får gennemprøvede teknikker til selvhypnose med hjem. Nogle forskere taler ligefrem for at selvhypnose, er den vigtigste komponent af et hypnoseforløb (Adam Eason et al., 2018, Clinical applications of selfhypnosis). Jeg sørger for, at du ved, hvad hypnose er, og er fuldstændig kompetent til at hypnotisere dig selv. Du kan bruge alle de teknikker, vi bruger sammen i sessionen hjemme i din egen stue.

Du lærer bl.a. åndedræts- og afslapningsøvelser, flere opmærksomhedseksperiementer og mindfulness-teknikker. Du lærer både teknikker, der virker her og nu, og teknikker som virker på den lange bane. Jeg sætter en stor ære i, at stort set alle de teknikker vi bruger sammen i terapien, er nogen du kan tage med hjem og bruge på egen hånd. Så du kan frigøre dig fra terapeuten og blive din egen mester. På den måde kan du tage æren for behandlingen.

Easons studie (Se ovenover) indikerer tilmed, at det at lære selvhypnose har større effekt end hypnose sammen med en hypnoterapeut. I følge studiet modsvarer to sessioners selvhypnose (gjort rigtigt) otte sessioners hypnose sammen med en professionel hypnotisør. Så det er det helt sikkert værd at bruge en smule af din tid på at lære de simple teknikker.

Gratis selvhypnoseguide

Jeg har forsøgt at gøre det nemt for dig, ved at samle nogle nemme øvelser i min selvhypnoseguide. Du kan downloade den gratis ved at følge linket her. Når du har læst den, vil du vide det mest essentielle om hypnose, hvordan du hypnotisere dig selv. Den giver dig en del øvelser, du kan gå i gang med på egen hånd.

Tag kontakt

Hvis du har nogen som helst spørgsmål, eller hvis du mener, at jeg kan hjælpe dig, må du endelig bare tage kontakt. Hvis du kender én med lider angst eller fobi, og som du tror kunne have gavn af hypnose, sætter jeg stor pris på, at du deler siden. Det hjælper mig til at nå ud til endnu flere.